3 tips til hurtigere restitution

Category: Træning & Sundhed 3

Ved du, hvordan du får friske muskler igen efter en god omgang fodboldtræning? Du ved nok, at det er restitution, der skal til. Det vil altså sige, at musklerne skal have tid og ro til at hvile, så de kan genopbygge sig. Ved du så også, hvordan du får restitutionen til at gå lidt hurtigere? Hvis ikke, er du havnet det rette sted. I denne artikel giver vi tre tips til, hvordan du kan speede restitutionen op, så du hurtigere bliver klar igen.

Rul dig til hurtigere restitution

Ejer du en foam roller? Hvis ikke, bør du overveje at få fingrene i en. Skum-rullerne er blevet populære de seneste par år – og med god grund. En foam roller giver dig utallige muligheder for at massere og løsne op i ømme muskler. Du placerer foam rolleren under din krop, de steder der trænger til en kærlig behandling. Ved at presse din vægt mod rullen og bevæge dig frem og tilbage, får du et masserende tryk mod musklerne.

Flere eksperter har gennem tiden udpeget massage som den mest effektive metode til at behandle ømme og trætte muskler. Fordelen ved en foam roller er, at du selv kan udføre massagen. Du er altså ikke afhængig af, at din kæreste eller dine familiemedlemmer stiller hænder til rådighed. Med en foam roller kan du også selv finde de ømme områder og ramme lige præcis der, hvor det gør godt.

Fyld væskedepoterne op

Når du træner, mister du en del væske. Især hvis du har givet den gas eller haft et langt træningspas. Du skal derfor have fyldt væskedepoterne op igen. Selvom du nok drikker vand under træningen og lige efter, skal du også huske ekstra vand et par dage efter træningen. Generelt er det altid vigtigt at opretholde en god væskebalance, men når du har trænet hårdt, er det ekstra vigtigt. For at få mere vand indenbords, gør du klogt i at spare på energidrikke, juice og så videre. Det er nemlig vand, kroppen helst vil have. Desuden er vand med til at rense kroppen for affaldsstoffer.

Slap af og sov godt

Selvom du giver den gas med massage og vand, kommer vi ikke udenom, at det også er vigtigt at hvile. Du kan altså roligt ligge lidt på langs på sofaen efter en hård træning. Sæt eventuelt en god film eller serie på, så du kommer helt ned i gear. Det er med at finde ud af, hvad der får dig til at slappe af. Måske slapper du bedst af med et spil casino online? Hvis det er tilfældet, kan du hos vinna jackpot læse mere om casino-spil online og mulighederne for rent faktisk at vinde nogle penge. Du kan nemt tjekke ugens resultater her.

Ud over at hvile er det især vigtigt, at du får sovet nok. Sørg derfor for at få dit søvnbehov dækket. Det er forskelligt, hvor meget søvn vi har brug for. Som tommelfingerregel er det mellem seks og otte timer hver nat. Hvis du i perioder træner meget eller ekstra hårdt, kan kroppen dog have brug for mere søvn end normalt. Du må altså lytte til din krop og skabe de bedste betingelser for, at du får nok søvn.

Related Articles